Projekt címe: Egyházi közösségi célú programok támogatása
Projektazonosító: EKCP-KP-1-2021/1-000202
Támogatás összege: 400.000 Ft
Támogatás intenzitása: 100 %
Megvalósítás ideje: 2021.01.01.-2021.12.31.
Az iskolai korlátozások miatt az eredeti tervben szereplő program nem volt megvalósítható, a külföldi utazásokat tiltó miniszteri rendelet miatt. Ezért két napos hazai kirándulást valósítottunk meg a vallásturizmus szempontjainak a figyelemben tartása mellett, azokkal az osztályokkal melyek eredetileg szerepeltek a tervezésben. Első nap Nyírbátorban voltunk, ahol a Báthory család történelmi szerepét mutattuk be, meglátogatva a család felújított kastélyát, valamint az általuk épített két gótikus templomot. Az ezeket összekötő sétányon felidézésre kerültek a Báthoryak családi legendái, történetei, valamint meglátogattuk a városi múzeumot is.
A második napon a Szamoshát református templominak meglátogatása volt a program része. Első megállónk Tákoson volt, ahol egy kis és szegény közösség által egyébként nagyon igényesen és szépen megépített és díszített templomában hallgathattunk előadást a templom és a gyülekezet történelméről, különös tekintettel a még teljes valójában megcsodálható mennyezetkazettákról. Ezt követően a csarodai árpád-kori templomban tettünk látogatást, ahol első sorban a középkori freskódíszítés volt a templom fő látványossága. Ízelítőt kaptunk abból a vallási tárgyú művészetből, ami már csak kevés helyen látható a mai Magyarország területén.
Ezt követően Tarpán szintén a református templomban vizsgáltuk meg a megmaradt középkori freskót, itt rövid ismertetőt hallottak a tanulók a katolikus egyház Szent György és Szent Mihály kultuszából. Amely már részben érintésre került a nyírbátori program vonatkozásaiban is. Tarpán megnéztük még a szárazmalmot, és innen indultunk kirándulásunk utolsó helyszínére Túristvándiba, ahol viszont még működő állapotában volt megnézhető egy vízimalom, amely nem várt nagy élményt jelentett a tanulóknak. Ezek mellett látogatást tettünk még a nap folyamán a szatmárcsekei temetőben. Megvizsgáltuk a híres sírjeleket, és megkoszorúztuk Kölcsey sírját.
Összességében elmondható, hogy bár nem az eredeti program valósult meg, a két nap számos olyan élménnyel gazdagította a tanulókat, melyek az ilyen természetű iskolai program hiányában a többség esetében nem lett volna elérhető, tekintettel arra, hogy az esetleges családi kirándulások nem ilyen metodika szintjén kerülnek megvalósításra.
Fontos szempontnak tartjuk, hogy olyan dolgokkal találkoztak a projekt során a tanulók mely egyébként nem kerül eléjük. A megvalósult program nagyszerűen kapcsolódik a hittan tananyagon kívül a történelem és a művészetek tantárgyak témaköréhez. Olyan kulturális adalékkal bír, ami egyébként, a saját tapasztaláson túl nehezen elsajátítható. A tevékenység eredményeképpen némi bepillantást nyertek tanulóink a festett menyezetek és a falfreskók világába, a magyar közép és újkori templomfestészet még fellelhető remekein keresztül. Reméljük, hogy identitás és műveltségerősítést értünk el esetükben a megvalósult tevékenységgel. Az említett tantárgyak későbbi tanulása során a kollégák jó alappal tudnak majd hivatkozni adott esetben a kirándulás során szerzett tapasztalatokra.
Hozzászólások